فواید طراحی فروشگاه اینترنتی
خرید و فروش اینترنتی و یا ارایه خدمات اینترنتی دارای مزایای متعددی
هم برای خریداران و نیز فروشندگان و عرضه کنندگان کالا و خدمات دارد.
فواید طراحی فروشگاه اینترنتی برای فروشندگان عبارتند از:
۱) صرفه جویی و یا حذف هزینه هایی مانند اجاره مغازه، منشی، تلفن، آب ، گاز و برق و …
۲) حذف سیستم انبارداری فیزیکی و در نتیجه حذف هزینه های مربوطه. چرا
که شما بعنوان یک فروشنده که دارای سایت فروشگاهی هستید دیگر لازم نیست از
هر کالا به تعداد متعدد تهیه و در انبار نگهداری کنید. چون شما از طریق
امکانات وب سایت فروشگاهی و نرم افزارهای انبارداری مربوطه، درج اطلاعات و
مشخصات کالا، سیستم انبارداری مجازی، آمار و موجودی محصولات و آنالیز
محصولات انبارداری مجازی را در فروشگاه اینترنتی خود دارید.
۳) فروشگاه اینترنتی کسب و کار شما را بهتر و پُر رنگ تر نشان می دهد.
زیرا با راه اندازی کسب و کار اینترنتی برای حرفه و پیشه خود، کاربران
زیادی را که در عرصه اینترنت فعال هستند بسوی خود جذب نموده و آنها با
دیدین وب سایت شما خواهند فهمید کسب و کار شما حرفه ای و جدی است.
۴) فروشندگان در وب سایت فروشگاهی با درج مشخصات و ویژگی هر کدام از
کالاها و همچنین قیمت آنها دیگر از دادن توضیحات شفاهی که در روش سنتی خرید
و فروش صورت می گیرد و همچنین از سر و کله زدن با مشتری رهایی می یابند.
۵) یک فروشگاه سنتی به منطقه بسیار محدودی خدمات می دهد اما خرید و
ارسال سفارش از یک فروشگاه آنلاین به دورترین نقاط کشور و (در صورت فروش با
کارت های اعتباری بین المللی) به تمام نقاط دنیا امکانپذیر است. توسعه
فروش محصولات و خدمات فراتر از شهر و کشور بواسطه طراحی فروشگاه اینترنتی
تامین می گردد.
۶) طراحی فروشگاه آنلاین درراستای حذف واسطه ها و دلالان و ارتباط مستقیم تولیدکننده با خریدار و مصرف کننده بسیار کارآمد است.
۷) فروشگاه اینترنتی در هر لحظه از شبانه روز آماده سرویس دهی به مشتریان بوده و محدودیت ساعت کاری را ندارد.
۸) اکثر فروشگاه های اینترنتی، اطلاعات نسبتا جامعی در خصوص محصولات
خود به صورت مکتوب ارائه می دهند که شاید ارائه این اطلاعات به یک یک
مشتریان در یک فروشگاه سنتی، امکانپذیر نباشد.
۱) امکان بررسی و مقایسه محصولات و قیمت های آنها: هنگام خرید
اینترنتی به راحتی و با صرف زمانی اندک، می توان با کمی جستجو، وضعیت و
ویژگی ها و کیفیت محصولات و قیمت ها را با یکدیگر مقایسه نمود.
۲) از آنجا که خرید اینترنتی می تواند از هر محلی مانند خانه، محل کار
یا هر نقطه دیگری صورت گیرد، دیگر نیازی به جابه جایی فیزیکی و صرف انرژی و
زمان زیاد نیست.
۳) در اکثر فروشگاه های اینترنتی این امکان فراهم شده که افراد بدون
تشریفات زیاد، محصولی را بخرند یا در صورت عدم رضایت آن را بازگردانند از
اینرو راحتی مبادله فراهم شده است.
۴) کاهش هزینه های جانبی مثل رفت و آمد و حذف خریدهای حاشیه ای و
غیرضروری که در هنگام گشت و گذار در فروشگاه های سنتی، بصورت ناگهانی رخ می
دهند.
۵) در نهایت، مهمترین مزیت خرید اینترنتی را می توان راحتی و سهولت آن برشمرد.
افزون بر سرویس ها امکاناتی که اکثرا در طراحی اغلب وب سایت های معمولی
همچون معرفی، درباره ما، تماس با ما و .. وجود دارد امکانات کاربردی ویژه
ای نیز در طراحی فروشگاه اینترنتی پیاده سازی و اجرا می گردد که بطور اجمال
عبارتند از:
۱) تعریف محصولات
امکان تعریف کالاها بصورت ساده یا متغییر به تعداد بی نهایت وجود دارد.
۲) دسته بندی
ایجاد دسته بندی و زیر دسته و همچنین برچسب گذاری محصولات جهت بوجود آوردن راه های دسترسی سریع و راحت برای خریدار
۳) تصاویر و مشخصات کالا
امکان بارگذاری تصویر شاخص کالا، ایجاد گالری تصاویر هر محصول جهت نماش
محصول از زوایای مختلف و نماهای بیرونی و داخلی محصول، ذکر مشخصات و ویژگی
های فنی و نیز درج اطلاعات جانبی محصول از قابلیت های این امکان می باشد.
۴) تعریف متغییرها
تعریف گزینه های متغییر محصولات و گزینه های انتخابی گوناگون برای هر
کالا که بر قیمت آن نیز تاثیرگذار خواهند بود، مانند اندازه و ابعاد، رنگ و
…
۵) قیمت گذاری
قیمت گذاری محصولات که بر اساس واحد پولی به ریال یا تومان قابل درج بر روی هر کدام از محصولات می باشد.
۶) تخفیف / حراج
اعمال تخفیف بر روی هر محصول بصورت جداگانه و با قابلیت زمان بندی دوره ای و نیز اطلاع رسانی حراج کالا وجود دارد.
۷) پُرفروش ترین محصولات
نمایش پُرفروش ترین محصولات بر اساس میزان خریدهای انجام شده توسط کاربران
۸) پیشنهادات ویژه
امکان درج و تعیین محصولات ویژه، پیشنهادات ویژه، محصولات دارای تخفیف و … در طراحی سایت فروشگاه مجازی پیاده سازی می گردد.
۹) سیستم مقایسه محصولات
در این سیستم کاربران محصولات نهایی مورد نظر خود را انتخاب کرده و در
یک جدول یا صفحه ای به بررسی و مقایسه مشخصات و خصوصیات آنها با یکدیگر می
پردازند. در این سیستم کاربر می تواند گزینه ای را حذف و یا گزینه ی جدیدی
را جهت مقایسه بیفزاید.
بطور مثال در یک فروشگاه اینترنتی موبایل کاربر می تواند با انتخاب سه
مدل گوشی از برندهای مختلف مانند سامسونگ Galaxy S8 ، هواوی nova 2 و اچ تی
سی One X10 را از لحاظ مشخصات و قابلیت هایشان و نیز از نظر قیمت مقایسه
نماید. همچنین امکان بررسی های تخصصی نیز در این سیستم فراهم شده است.
۱۰) محصولات مرتبط
نمایش محصولات مرتبط با کالای انتخابی از همان برند یا سایر برندها بطور اتوماتیک یا با انتخاب مدیر صورت می گیرد.
۱۱) محصولات تکمیلی
محصولات تکمیلی و جانبی در جریان روند خرید محصول اصلی به نمایش در می
آید. بعنوان مثال هنگام خرید یک گوشی تلفن همراه، لوازمی همچون مموری،
محافظ بدنه گوشی، هندسفر و … به خریدار به نمایش در می آید.
۱۲) موجودی کالا
امکان نمایش و مشاهده موجودی از هر کالا در سایت فروشگاهی وجود دارد. در
صورت پایان رفتن موجودی از آن کالا گزینه «اتمام» در کنار محصول به نمایش
در می آید.

۱۳) ثبت نام
عضویت آسان کاربران در سایت از طریق پرکردن فرمی توسط کاربر و وارد نمودن برخی اطلاعات انجام می گیرد.
۱۴) سبد خرید
کاربر پس از اینکه محصولات مورد نظر خود را مشاهده و انتخاب نمود این
آیتم ها به سبد خرید اضافه می گردند. که کاربر می تواند آنها را ویرایش و
حذف نماید و در آخر سر هزینه کالای انتخابی را از طریق یکی از روش های
پرداخت بپردازد.
۱۵) پرداخت آنلاین و ایمن
انتخاب روش های پرداخت گوناگون شامل کارت به کارت، پرداخت آنلاین از طریق درگاه های بانکی و یا پرداخت در محل پس از تحویل کالا
۱۶) امکانات ارسال کالا
انتخاب روش های گوناگون ارسال شامل، پست، تحویل در محل و از طریق پیک و …
۱۷) پیگیری
مشاهده و پیگیری خریدهای انجام شده در سایت برای مشتریان وجود دارد.
۱۸) نوار راهنمای مسیر
بیشتر فروشگاه های اینترنتی بهبخاطر داشتن کالاهای زیاد، صفحات وب
متعددی دارند و لذا برای این که کاربران بتوانند به راحتی در مسیر سایت
حرکت کنند استفاده از نمایش مسیر صفحات در وب سایت می تواند راحتی کار را
برای مشتری فراهم سازد.
۱۹) کوپن های تخفیف
استفاده از کوپن های تخفیف ارایه شده توسط سایت هنگام خرید می تواند به نمایش در آمده و قابل استفاده است.
۲۰) لیست علاقه مندی های
افزودن محصولات به لیست علاقه مندی های خود جهت خرید آن در مراجعات بعدی به سایت از کاربرد این لیست است.
۲۱) نظرات کاربران
ارسال دیدگاه وامتیازدهی به هر محصول و نظرات افرادی که محصول را
خریداری کرده اند در سایت در کنار هر محصول مشخص بوده و برای استفاده
خریداران جدید قابل مشاهده است.
۲۲) پشتیبانی آنلاین مشتریان
بخشی جهت پشتیبانی آنلاین مشتریان در طراحی سایت فروشگاهی
در نظر گرفته می شود تا هنگامی که کاربران نیاز به پشتیبانی داشت بتواند
بصورت آنلاین مشاوره بگیرد. چت آنلاین مشتریان کار کاربران را بسیار آسان
می سازد و می توانند در صورت نیاز به برقراری ارتباط با فروشگاه سریعا این
کار را انجام دهند. البته پشتیبانی بصورت تلفنی نیز حتما بایستی وجود داشته
باشد.
۲۳) جستجو
با توجه به اینکه محصولات زیادی در سایت فروشگاهی ممکن است وجود داشته
باشد و کاربر از طریق دسته بندی ها نتواند کالای مورد نظر خود را بیابد به
همین جهت نوار جستجو حتما در طراحی سایت فروشگاهی قرار داده می شود تا
کاربر، محصول را براساس نوع یا نام سرچ نماید. همچنین سیستم های پیشرفته
جستجو بر اساس آیتم های دیگر محصول نیز می تواند در اینگونه وب سایت ها
پیاده سازی گردد.
۲۴) عضویت در خبرنامه ایمیلی
ارسال اخبار و رویدادهای جدید فروشگاه، اطلاع رسانی محصولات جدید، تخفیف
ها و … از طریق ارسال ایمیل به کاربران عضو فروشگاه اهم کاربرد خبرنامه
است.
امکانات پنل مدیریت طراحی سایت فروشگاهی