صنعت چاپ و طراحی سایت چاپخانه
قدمت پیدایش و اختراع فن چاپ به قرن ها قبل باز می گردد. از چاپ دستی
حروف قلعی و چوبی گرفته تا چاپ سربی و چاپ سنگی! تا اینکه با اختراع دستگاه
چاپ توسط «گوتنبرگ» امور چاپ بر روی کاغذ شکل ماشینی به خود گرفت. در حال
حاضر تحولات و پیشرفت های زیاد و چشمگیری در انواع دستگاه های چاپ افست،
همچنین پرینترها و ملزومات دیگر چاپ صورت گرفته است که پرینترهای سه بُعدی و
حتا چهاربُعدی شاهدی بر این مدعاست. در عصر تکنولوژی حاضر یکی از
دستاوردهای نوظهور و بسیار مفید، طراحی وب سایت برای چاپخانه داران و مجتمع
های چاپ و صنایع وابسته می باشد. طراحی سایت چاپخانه در
راستای گسترش اهداف کسب و کار چاپخانه داران، برای نمایش و اطلاع رسانی
انواع خدمات خود، تعرفه ها و همچنین سفارش گیری آنلاین انجام می گیرد.
چاپخانه ها بواسطه طراحی وب سایت می
توانند توانمندی ها و قدرت خود را در عرصه چاپ به دیگر رقیبان و نیز
مشتریان خود که در صدد بهره گیری از خدمات برای چاپ کتب، چاپ جراید و دیگر
اقلام چاپی می باشند، نشان دهند.
انواع طراحی سایت چاپخانه
بطور کلی دو نوع طراحی سایت چاپخانه وجود دارد:
- طراحی سایت چاپخانه بصورت معمولی که در این وب سایت تنها معرفی سوابق
فعالیتی چاپخانه، ارایه انواع خدمات و لیست تعرفه و مواردی از این قبیل
امکانپذیر است.
- طراحی سایت چاپخانه مجهز به سامانه سفارش گیری آنلاین، که در این وب
سایت ها علاوه بر امکانات عمومی، سیستم جامع و کاربردی فروش و سفارش گیری
آنلاین بر روی سایت پیاده سازی و نصب شده است تا مشتریان بتوانند فایل های
آماده خود را جهت چاپ از طریق این سامانه به چاپخانه ارسال نمایند.
نظر به موارد فوق، امکانات و سرویس های چاپخانه ثابت نبوده و قابلیت تغییر پذیری را دارد.
مزایای طراحی وب سایت حرفه ای چاپخانه
بطور عموم اکثر افراد در طول دوره های مختلف زندگی خود نیازهای چاپی
دارند، همینطور شرکت ها و علی الخصوص تولیدکنندگان بطور مداوم جهت چاپ
کاتالوگ، کارت ویزیت، بروشور، لیبل محصولات، جعبه و اقلام بسته بندی و ….
همیشه سر و کارشان با چاپخانه ها بوده و از همین رو طراحی وب سایت چاپخانه زمینه بسیار مناسبی برای ایجاد تعامل مستحکمتر بین شرکت های مختلف با چاپخانه ها و نیز جلب مشتریان جدید می باشد.
افراد و شرکت هایی که نیازهای چاپی دارند با مراجعه به سایت چاپخانه از
رزومه و سوابق چاپخانه مطلع شده همچنین خدمات، نمونه کارهای طراحی و چاپ
شده و همینطور کیفیت آنها و تجهیزات و امکانات چاپخانه را می توانند مشاهده
نمایند و از طریق تعرفه می توانند از قیمت هر کدام از اقلام چاپی مطلع
گردند.
با وجود رواج شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایل، ربات های مختلف
شبکه های اجتماعی ، باز هم هیچکدام قابلیت هایی که یک سایت می تواند برای
پذیرش و اخذ سفارش چاپ یا حتی در قدم قبلی معرفی و اعلام قیمت ها و کیفیت و
… داشته باشد را ندارند. وب سایت حرفه ای چاپ یا به بیان بهتر وب سایت
تخصصی چاپ، با پیش بینی نیازهای موجود، راحت ترین راهکارها را پیش روی
چاپخانه ها می گذارد تا با پیاده سازی یک سیستم یکپارچه، بسیاری از معضلات
مانند عدم انطباق رنگ و سایز چاپی با نمونه اصلی فایل، گم شدن سفارش مشتری،
نداشتن اطلاعات تماس، پذیرش فایل در فرمت نادرست، عدم انجام برخی خدمات
مانند برش به دلیل فراموشی نیروی انسانی، مواجهه با سوال های مکرر مشتریان
در رابطه با زمان تحویل و بسیاری موارد دیگر را پشت سر گذاشته و با بهره
وری افزایش یافته در اثر این اقدام به طراحی سایت چاپخانه، نظم سازمانی
جدید و افزایش فروش و موارد مشابه را تجربه کنند.
هم اکنون بسیاری از چاپخانه ها دارای وبسایت چاپ مناسبی هستند و برای به
روز بودن و کاربردی بودن سایت خود، زمان و هزینه صرف می نمایند. ولی با
طراحی وب سایت چاپخانه کار تمام نشده است!!! شما برای حضور موثر در این
بازار نیازمند آن هستید تا محتوای وب سایت چاپ را به بهینه ترین شکل ممکن
به موتورهای جستجو معرفی کنید. که راه حل این موضوع، سئو سایت چاپخانه است. سئوی ویژه سایت چاپخانه ، برگ برنده سایت شما بین سایر فعالان و همکاران می باشد که تیم مجرب پیام آوا تخصص و تبحر و دانش کافی را در این زمینه داشته و بهینه سازی سایت های چاپخانه طراحی و ساخته شده را به نحو مطلوبی انجام خواهد داد.

صنعت چاپ را نمیتوان جدا از «طراحی» دانست و بدیهی است که اکثر
سفارشها، تنها صرفا برای چاپ نیستند بلکه بسیاری از ادارات، شرکتها و حتی
فروشگاهها، نیازمند داشتن اقلامی مانند فاکتور فروش، کارت ویزیت، پاکت،
سربرگ و… با نام و آرم و مارک تجاری و طراحی منحصربفرد خود هستند.
بنابراین امروزه به دلیل پیوستگی و ادغام صنعت چاپ و طراحی و همینطور
بسته بندی لزوم و اهمیت وب سایتی که بتواند پاسخگوی برآوردن نیازهای
مشتریان باشد بیش از پیش نمایان است.
ویژگی ها و امکانات طراحی سایت چاپخانه
همانگونه که قبلن ذکر شد سرویس ها و آیتم های طراحی سایت چاپخانه ثابت
نبوده و قابلیت تغییر پذیری و افزایش را دارد. بطور کلی برخی از این سرویس
ها عبارتند از:
۱ – طراحی صفحه معرفی
رزومه و معرفی کلی خدمات، ویژگی های مجموعه شما، همچنین کارهای چاپی که
برای سازمانها و شرکت ها و مراکز مختلف توسط چاپخانه شما انجام شده است در
ترغیب و جلب مشتریان جهت اینکه کارهایشان را به شما بسپارند موثر است.
۲- طراحی بخش نمونه کارها
تصاویر نمونه های مختلف طراحی و چاپ شده در این قسمت به نمایش در می آید
که تصاویر بایستی از کیفیت بسیار بالا برخوردار بوده تا کاربر بتواند
جزئیات و کیفیت نمونه های چاپی را مشاهده کرده و برایش ملموس باشد. از
تصاویر نمونه ها در قسمت های مختلف سایت از جمله اسلایدشوها می توان
استفاده کرد.
۳- طراحی صفحه ارتباط با ما
اطلاعات تماس، شماره تلفن های مستقیم و داخلی مدیریت، پشتیبانی، واحد
سفارش، واحد طراحی و … و آدرس چاپخانه و نیز فرم ارتباط آنلاین در این
صفحه پیاده سازی می شود.
۴- طراحی صفحه خدمات
انواع خدمات چاپخانه ، خدمات قبل از چاپ و پس از چاپ و خدمات تکمیلی
قابل ارایه در چاپخانه بطور طبقه بندی شده و منسجم در این بخش لیست می
گردد. خدماتی از جمله : طراحی، لیتوگرافی، چاپ دیجیتال، چاپ افست مثل چاپ
کارت ویزیت معمولی و فانتزی، تراکت، بروشور، کاتالوگ، پوستر، جعبه، لیبل و
برچسب، ست اداری، پاکت، سلفون کشی، طلاکوبی، برجسته کاری، قالب سازی و تیغ
زنی، برشکاری؛ خط تا، یووی، بسته بندی و …
۵ – طراحی بخش تعرفه
لیست قیمت هر کدام از خدمات با ذکر نوع محصول، جنس و گرماژ کاغذ و
متریال (مثل کاغذ تحریر، گلاسه ، کتان، سلفون مات، سلفون براق و …) همچنین
اندازه های استاندارد هر کدام درج می شود.
۶ – سامانه سفارش گیری آنلاین
سیستم جامع سفارش گیری و فروش آنلاین که قادر به اخذ فایل های مشتریان
جهت چاپ و پروسه ها و خدمات تکمیلی چاپ می باشد. در مورد این سامانه بطور
جداگانه توضیحات مفصل در همین مطلب برایتان ارایه خواهیم داد.
۷ – طراحی صفحه اخبار صنعت چاپ
رویدادها، نوآوری ها، همایش ها و خبرهای مرتبط با صنعت چاپ در این صفحه به اطلاع کاربران می رسد.
۸ – طراحی آیتم انتقادات و پیشنهادات
برای ارایه نظرات و انتقادهای کاربران و همچنین مشتریان جهت انتقال آنها به مدیر چاپخانه این بخش طراحی می گردد.
۹ – طراحی قسمت تجهیزات
معرفی دستگاه ها و ماشین آلات موجود در چاپخانه مانند دستگاه ماشین چاپ ۲
ورقی، دستگاه یووی، دستگاه ماشین چاپ افست ۴ ورقی، دستگاه لمینیتور،
دستگاه سلفون کشی، دستگاه پاکت سازی، دستگاه دایکات، دستگاه لتر پرس و … در
این بخش قرار می گیرد.
۱۰ – طراحی بخش راهنما
جهت استفاده بهتر از امکانات سایت و همچنین خدمات؛ قسمت راهنما برای
کاربران در نظر گرفته شده که مواردی از قبیل قواعد کلی سفارش، موارد و نکات
مهمی که در فایل های ارسالی جهت چاپ بایستی رعایت گردند، راهنمای خدمات و
محصولات و … را شامل می گردد.
۱۱- طراحی آیتم خدمات ویژه
مواردی از قبیل گارانتی چاپ، تخفیف های ماهیانه برای مشتریان دایمی، قرعه کشی و جوایز از موارد مطرح در این آیتم است.

۱۲- طراحی صفحه سوالات متداول
در این صفحه پرسش های متداول مطرح و پاسخ داده شده است، از جمله: نکات
مهم که در طراحی باید رعایت شوند تا در پروسه چاپ ایرادی بوجود نیاید،
اندازه فایل ها، شرایط فایل های آماده، رنگ و سایز فایل ها، سرعت و زمان
تحویل سفارشات و …
۱۳- طراحی ماژول شبکه های اجتماعی
امکان اتصال وب سایت به صفحه چاپخانه در شبکه های اجتماعی نظیر تلگرام، توئیتر، فیسبوک و … وجود دارد.
۱۴ – طراحی پنل پشتیبانی
این پنل ساز و کاری را در احتیار مشتریان قرار می دهد تا از روند و
پیشرفت سفارش خود و همچنین زمان تحویل و مواردی از این قبیل مطلع گردند.
طراحی سیستم آنلاین سفارش گیری چاپخانه
این سامانه قابلیت اخذ سفارشات مشتریان را بدون هیچگونه محدودیت زمانی و مکانی را دارد.